Державна підсумкова атестація у 2020-2021 н.р.
У 2020/2021 навчальному році учні 9-х класів складатимуть державну підсумкову атестацію у закладі освіти в письмовій формі.
Згідно з нормативними документами атестація випускників 9-х класів може проводитися в закладі освіти або у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Водночас наказ МОН №1262 встановлює, що у 2020/2021 навчальному році ДПА осіб, які завершують здобуття базової середньої освіти, проводиться у закладі освіти в письмовій формі.
Відповідно, інформація про звільнення від проходження ДПА учнів 9-х класів та/або її проходження онлайн є недостовірною.
Крім того, твердження про ускладнення ДПА для учнів 9-х класів у 2020/2021 навчальному році є необґрунтованим. Завдання для проведення атестації в закладі освіти затверджує керівник закладу освіти. За цими ж нормами ДПА проводилася у 2018/2019 навчальному році.
Державна підсумкова атестація у 2019-2020 навчальному році
Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.03.2020 № 463 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2019/2020 навчальному році» Переглянути
ДПА-2019 для 9 класу
Після закінчення
дев'ятирічки українським школярам належить перший в їх житті випробування, яке потребує відповідальної і тривалої підготовки. Мова йде про ДПА – підсумкової атестації, яка проходить на загальноукраїнському
рівні і є обов'язковою умовою для отримання документів про закінчення середньої школи. Звичайно, даний тип іспиту не так складний, як ЗНО але й він змушує більшу частину учнів нервувати і
хвилюватися.
v По-перше, після здачі ДПА можна зрозуміти, чи готовий школяр до випускних іспитів в 11 класі.
v По-друге, результати ДПА можуть стати підставою для розподілу учнів у профільні класи старшої школи.
v А-третє — ці іспити є індикатором роботи вчителів.
Саме тому, побоюючись поганих результатів, педагоги змушують дев'ятикласників щодня практикуватися у вирішенні квитків та освоєнні нових тим.
Втім, як показує практика, більшість українських дев'ятикласників здають ДПА цілком непогано. Головне – приділити підготовці хоча б кілька годин на тиждень.
ü
атестація після дев'ятого класу проходить на базі навчального закладу, в якому навчаються школярі – їхати в
централізовані пункти і писати іспит у незнайомих стінах з комісією не доведеться;
üДПА проводитиметься в письмовому вигляді відповідно до вимог, сформульованих
Міністерством освіти і науки України. Дане відомство регламентує загальний підхід, формат, освітній стандарт і програму. Що стосується наповнення квитків, шкільна комісія розробляє їх
самостійно;
üперіод екзаменації і конкретні дати для кожного предмета визначає педрада і керівництво
школи. Цю інформацію повинні довести до відома учнів до 05.04.2019;
üна экзаменацию у вигляді обов'язкового ДПА виносяться українська мова та
математика;
üще один предмет учні повинні здавати за власним вибором – це може бути українська
література, зарубіжна література, іспит з англійської, французької, німецької або іспанської мови, історія України та всесвітня історія, правознавство, географія, атестація з біології,
інформатики, хімії або фізики;
üу навчальному закладі, в якому викладаються мова та література представників національних
меншин, вони також можуть бути винесені в якості третьої вибіркового іспиту ДПА;
оцінка за ДПА впливає на підсумкову оцінку в атестаті школяра – при заповненні документа про середню шкільну освіту вчителя дивляться на річні оцінки та ДПА, так що в якості вибіркового предмета
можна взяти той, який потребує виправлення.
Кого звільнять від іспитів після 9 класу?
Регламент цієї форми атестації припускає, що деякі категорії учнів можуть отримати від неї звільнення. Отже, ДПА не зобов'язані здавати:
школярі, які навчаються та проходять лікування в інтернаті, санаторії, профілакторії,
реабілітаційному центрі або класі з інклюзивним ухилом. До цієї групи відносяться учні з серйозними порушеннями мови, слуху, зору, з проблемами психічного розвитку або порушеннями функцій руху.
Підтвердити статус інваліда слід довідкою з висновками медичної комісії;
школярки, які перебувають у відпустці соціального типу (тобто допологову відпустку, а потім
відпустку по пологах і догляду за малюком). Підтверджуючим документом є заява від учениці (або її батьків, якщо неповнолітня дівчинка), а також довідка з жіночої консультації;
випускники, які беруть участь у змаганнях, змаганнях, зборах, виставках і творчих конкурсах
міжнародного рівня. В учня має бути запрошення, в якому прописані ключові дати;
учні приймають участь в олімпіаді або науковому конкурсі, який проводиться на міжнародному
рівні. Школяр, який задіяний у такому заході, отримує звільнення від атестації олімпіадного предмету;
діти, постраждалі від форс-мажорних обставин. Якщо на території було оголошено надзвичайний
стан або сталося стихійне лихо, екзаменування скасовується;
школярі, які беруть участь у третьому етапі Всеукраїнської Малої академії наук (звільнення від
ДПА стосується лише предмета, представленого на конкурсі);
випускники з сертифікатом з іноземної мови, виданими відповідно до міжнародних правил. У звичайній школі для звільнення від ДПА з іноземної мови досить сертифіката рівня В1 а школярі, які вивчають мову поглиблено, повинні показати сертифікат рівня В2.
Тепер дамо коротку характеристику ДПА з тих предметів, які входять в обов'язкову і вибіркову частину атестації в 2019 році.
Українська мова — один з двох обов'язкових предметів при здачі ДПА
Іспит з української мови належить здавати кожному школяреві на території України, який не має офіційного звільнення від атестації. ДПА з української мови проходить у письмовій
формі – це диктант, який дозволить комісії перевірити, чи може школяр дотримуватися правил орфографії, пунктуації та граматики, а також оформляти роботу згідно критеріям. Давайте докладніше
розглянемо регламент даного мовного ДПА.
на диктант і самоперевірку відводиться 1 година;
для проведення диктанту вибирається текст з 160-170 слів;
перед початком диктанту вчитель зачитує текст цілком і пояснює його зміст та особливості
правопис складних слів, а також лексичні моменти, які можуть бути незнайомі учням;
диктант проводиться з додержанням усіх правил диктування – кожне нове речення читається
повністю, потім повторюється з виділенням частин, а в кінці — ще раз зачитується цілком;
вчитель зобов'язаний повідомити учням, коли пропозиція йде з нового абзацу;
після закінчення диктанту текст ще раз зачитують в повному обсязі, щоб учні могли перевірити
себе і виправити можливі помилки.
Бали за ДПА виставляються наступним чином:
орфографічні та пунктуаційні помилки мають однакову вагу;
якщо помилка була допущена декілька разів в одному і тому ж слові, бали віднімаються також, як
за одну помилку;
якщо учень допускає однотипні помилки в різних словах, то бали віднімаються за кожну з
них;
якщо учень помилився в написанні слова або знака пунктуації за правилами, що не входять до
програми 9-го класу, то помилка не враховується;
помилки диктанту слід розрізняти грубі і негрубі (до останніх відносяться правила написання
слів-винятків, заміна розділових знаків тощо);
помарки і виправлення не вважаються помилками, якщо їх не більше 5 штук; 6 і більше правок означають, що робота отримає на один бал менше.
Відсутність помилок і виправлень дозволить школяреві отримати 12 балів, наявність однієї негрубої помилки – 11 балів, однієї грубої помилки – 10 балів, за однією грубою і негрубої помилки – 9 балів, не більше трьох помилок – 8 балів, не більше чотирьох – 7 п'ять-шість помилок – 6 від семи до восьми – 5 дев'ять-десять помилок – 4 одинадцять-дванадцять – 3 тринадцять-чотирнадцять – 2 від п'ятнадцяти помилок і більше – 1 бал. Задовільну оцінку (і право вчитися далі) отримують школярі, які допустили не більше 10 помилок.
Регламент проведення ДПА виглядає наступним чином:
дев'ятикласники можуть працювати з тестами протягом півтора годин;
при розподілі квитків вчителі повинні перевірити, щоб поруч не сиділи хлопці з одним і тим же
варіантом роботи;
кожен білет містить 25 тестів і завдань затвердженої форми. Так, номери 1-16 – це тести з однією відповіддю, 17-20 – тести відкритої форми, в яких потрібно вписати слово або пропозицію,
17-20 – завдання з двома колонками понять, характеристик або тез, які потрібно зв'язати між собою. Номер 25 – це завдання-твір, що припускає, що учень дасть аргументовану відповідь на поставлене
питання, написавши від 100 до 200 слів за заданою темою. При написанні твору слід оформити введення в проблему, описати авторську позицію, викласти свою думку і навести аргументи на його
користь.
ДПА з англійської, французької, німецької або іспанської мови здається письмово і дозволяє комісії комплексно оцінити рівень оволодіння мовою. Основні вимоги до проведення
атестації виглядають так:
учні звичайних шкіл працюють з квитками, складність яких відповідає рівню А2+». Спецшколи
оцінюють знання учнів за квитками, що відповідає рівню «В1»;
квитки складаються з 3-х частин і перевіряють всі види мовних умінь;
частина перша — читання. Учням будуть запропоновані публіцистичні тексти, особисті або офіційні
листи, оголошення, рекламні повідомлення, розклади транспорту або уроків, меню, рецепти, програми телепередач і замітки в газетах. Глибину розуміння прочитаного перевірять за допомогою тестів,
підбору логічних відповідностей, відповідей на поставлені питання або запису слів у вірному порядку;
частина друга — мовні навички. Учневі потрібно попрацювати з описом побутових ситуацій, а потім
відповісти на тести (вставити відповідне за змістом слово, показавши свої лексичні, граматичні та семантичні навички);
частина третя — лист. Основна мета цього блоку полягає у перевірці письмових навичок. Дев'ятикласники повинні написати текст, використовуючи підказки (оголошення, листи, повідомлення, рекламні повідомлення, малюнки, табличну та схематичну інформацію).
Даний ДПА передбачає різні квитки для звичайних і спец-класів
ДПА з математики зобов'язані складати всі учні, тому до його проведення висуваються досить жорсткі вимоги:
тривалість іспиту становить 2 години і 15 хвилин для школярів, які навчаються в звичайних
класах, і 3 години – для хлопців, які освоювали програму в математичній школі або профільному класі;
завдань з алгебри в квитку має бути в 2 рази більше, ніж з геометрії;
завдання охоплюють шкільну програму з 5 по 9 клас;
квитки складаються з декількох частин. Так, для звичайних шкіл у квитку виділені три частини – 10-12 завдань мають форму простого тесту з однією вірною відповіддю, 4-6 завдань є відкритими тестами, для яких потрібно знайти і вписати правильну відповідь, 3-4 завдання – це завдання з алгебри і геометрії, в яких потрібно покроково розписати весь процес рішення. Для спецклассов і шкіл розробляються квитки, доповнена ще однією частиною — Міносвіти України рекомендує педсоставу включати четверту частину з 3-ма завданнями поглибленого курсу математики.
Даний ДПА охоплює всі основні художні твори іноземних авторів, які були пройдені
учнями у 8 та 9 класах середньої школи. Головні тези, що характеризують цю атестацію, виглядають так:
учень має право працювати з квитком на протязі півтора годин;
при виконанні завдань школяр повинен показати, що він здатний проводити аналіз художнього
тексту, інтерпретувати, пояснювати сюжет, класифікувати літературу за жанрами та пологах, виділяти ідею твору, описувати його стиль і відтворювати художній зміст;
у квитках з зарубежке міститься 24 завдання з різними умовами. Так, номери 1-19 – прості тести з однією правильною відповіддю, які найчастіше стосуються біографії літераторів, основних літературних епох, теорії літератури, а також знакових художніх творів і героїв. У завданні №20 потрібно поставити запропоновані елементи в правильному порядку №21-23 — створити взаємозв'язку між колонками, а у №24 — написати твір-роздум на задану тему. При написанні твору школяр повинен призводити обґрунтовані аргументи, глибоко аналізувати текст, демонструвати багату лексику і правильно застосовувати поняття та терміни. Твір має бути написаний літературною мовою, мати чітку структуру у вигляді вступу, основної частини і висновків, бути переконливим і образним. За нього можна отримати цілих 3 бали, так що варто заздалегідь відточити навички написання творів. Помилки в завданні №24 не враховуються, але якщо їх дуже багато, вчитель може зняти за це півбала.
Письмовий тест покаже, наскільки глибоко школярі засвоїли правові знання, вміють вони застосовувати юридичну логіку, а також можуть орієнтуватися в явищах і процесах, що виникають
у правовому полі України. Фахівці з Міністерства освіти та науки рекомендують вчителям-предметникам складати завдання так, щоб з ними можна було впоратися за півтори години, вони були
різноманітними і мали наступну форму:
тестову (з вибором однієї або кількох відповідей). Ці завдання перевіряють знання
категоріального апарату, правових явищ, хронологічних і логічних етапів у розвитку правової сфери України;
завдань на співвідношення та взаємозв'язку – в таких завданнях потрібно встановити зв'язку між
термінами та визначеннями, назвами явищ (процесів) та описів до них;
завдань на визначення термінів і підкріпленням свого вибору – учні повинні вказати, який
юридичний термін мається на увазі, а потім привести до нього приклад на підставі реальних нормативно-правових документів;
завдань на знаходження відмінностей – школярі повинні провести порівняння явищ і процесів у
галузі права;
завдань на створення логічних ланцюгів;
завдань, в яких потрібно шукати помилки в текстах;
аналітичні завдання, в яких потрібно прочитати уривок правового документа, зрозуміти, які
правовідносини їм встановлені, а потім відповісти на питання;
аналітичні завдання з питаннями, відповіді на які лежать у різних галузях сучасного права.
ДПА перевірить, орієнтуються чи дев'ятикласники в історії рідної країни
Даний ДПА оцінить, наскільки добре дев'ятикласник запам'ятав терміни, визначення, факти, події, дати, відомості з біографії і хронологічні послідовності, викладені у курсі шкільної
історії. Звичайно, просто запам'ятати всю цю інформацію мало — потрібно буде показати, що ви розумієте причинно-наслідкові взаємозв'язки між різними подіями з історії світу та України,
усвідомлюєте їх наслідки і підґрунтя, а також вмієте працювати з картами, схематичними та фотографічними джерелами даних.
Міністерство освіти рекомендує робити квитки, у яких міститься 22 завдання. У номерах із 1 по 16 повинні бути прості тести з однією правильною відповіддю. 17-18 – завдання на вибір
логічних відповідностей, завдання 19 і 20 потрібно скласти хронологічну послідовність, а в номерах 21 і 22 учень зіткнеться з тестами, які передбачають кілька правильних
відповідей.
Підсумковий іспит з цього предмету є комплексним — дев'ятикласники мають не тільки показати знання теорії, але і продемонструвати практичні навички, попрацювавши з картами,
схемами, графіками і таблицями, а також вирішивши географічні задачі. Для учнів з спец-класів на іспит відводиться дві години, а школярі із звичайних навчальних закладів будуть працювати з
квитком півтори години. Для непрофільних класів фахівці з освітнього відомства радять включати в квиток 15 завдань такого характеру:
прості тести з вибором однієї правильної відповіді, що перевіряють знання понятійного апарату і
вміння працювати з джерелами географічних відомостей (10 завдань);
завдання з встановленням взаємозв'язків між термінами і процесами або явищами (3
завдання);
тести з множинним вибором вірних відповідей (2 завдання);
завдання зі схемами, малюнками, таблицями та діаграмами, в якій потрібно розрахувати задану
величину (1 завдання);
завдання, що передбачає відповідь на поставлене запитання, порівняння типових характеристик,
виявлення позитивних і негативних особливостей географічного положення, економічних особливостей і природних умов (2 завдання);
завдання з математичними розрахунками на отримання географічних одиниць (2
завдання);
заповнення контурної карти або для створення легенди карти ( завдання).
Для спецклассов в квиток водять ще два завдання – одну розрахункову задачу і одне завдання з творчої складової.
ДПА з даного предмету включає теми, які були пройдені школярами в програмі 7-9 класу. Відповідно, квитки охоплюють біологічну будову і поведінку людини (Міносвіти радить виділяти
під ці питання 70% обсягу квитка), а також теми, що стосуються грибів і лишайників, рослинного і тваринного світу, бактерій та інших організмів (такі питання становлять ще 30% від обсягу квитка).
Успішна здача іспиту залежить від того, наскільки школяр добре освоїв наступні теми:
роль біології у реальному світі (учень повинен не просто знати визначення, але і застосовувати
отримані знання на практиці);
методики, за допомогою яких проводиться вивчення організмів та об'єктів у біології;
основні класифікаційні ознаки організмів;
способи практичного використання для забезпечення життєдіяльності людини рослин і тварин,
грибів та бактерій;
взаємодії різних видів між собою;
особливості будови клітинного матеріалу і організмів в цілому;
профілактика, попередження захворювань і надання першої медичної допомоги в побутових
ситуаціях.
Складність квитка забезпечується різноманітністю не тільки часом, але і форм завдань:
75% завдань — відкриті та закриті тести. Тут все просто — потрібно вибрати одну або декілька
вірних літер у переліку відповідей, встановити відповідності або вписати терміни;
25% завдань припускають роботу з великими масивами статистичного матеріалу у вигляді діаграм, графіків і таблиць. Підсумком має стати виявлення причинно-наслідкових зв'язків, узагальнення висновків і аргументація на користь своєї точки зору
Даний ДПА охопить шкільний курс хімії з сьомого по дев'ятий класи
Об'ємний ДПА, в якому представники Міносвіти та науки рекомендують дотримуватися таку структуру:
теми з програми 7-го класу (понятійний апарат хімії, властивості простих речовин, металів і
неметалів) — 15% завдань у квитку;
теми з шкільного курсу хімії за 8-й клас (підходи до кількісного виміру речовин, проведення
хімічних розрахунків з використанням основних формул, класифікація неорганічних сполук, властивості періодичної системи, будова атома і речовини, хімічні зв'язки) – 45% завдань;
теми з програми за 9-й клас (розділи, присвячені розчинів, реакцій і сполук органічної хімії) – 40% завдань.
Варіативність атестаційного контролю забезпечить різноманітність завдань – учні будуть мати справу з тестами, відтворювати зв'язку між неорганічними сполуками, записувати реакції
електронного балансу, іонного обміну та окисно-відновного характеру. При роботі з квитком дозволено використовувати калькулятор, таблицю Менделєєва, ряд активності металів, таблиці з інформацією
про розчинність кислот, солей, основ і гідроксидів.
Даний ДПА зазвичай складають учні, які добре орієнтуються в понятійному апараті фізики, її законах, явищах і процесах, вміють вирішувати завдання і застосовувати отримані знання
на практиці. Складність квитка з фізики пояснюється розрахунковими завданнями. Тут мало знайти і записати правильну відповідь – для отримання максимального кількості балів школяр
повинен:
записати умову задачі, застосовуючи правила скороченою записи;
вірно перекласти фізичні величини до одиниці, прийняті Міжнародною метричною
системою;
дотримати логіку послідовного застосування формул;
вивести загальну формулу для завдання;
пояснити хід рішення;
проаналізувати, інтерпретувати і перевірити адекватність отриманого в ході розрахунків
результату;
правильно записати висновок і повну відповідь.
Якщо ДПА проводиться для профільного класу, то його доповнюють завданнями підвищеної складності. Для звичайних школярів квиток включають приблизно однакову кількість простих
тестів, завдань з виборів логічних пар, завдань на застосування законів фізики, а також завдань на зчитування даних за ілюстраціями. Спростити життя на іспиті допомагає тільки калькулятор – інші
предмети та матеріали є забороненими.
Атестація з цього предмета перевірить не тільки теоретичний багаж дев'ятикласників, але і їх навички практичної роботи на комп'ютері. Білет складається з трьох
частин:
частина №1 — Міносвіти рекомендує включати в неї від 12 до 14 тестів з одним або декількома
правильними відповідями, а також завдання на створення логічних пар і відповідностей;
частина №2 – одна завдання, відповіддю на яку є побудований алгоритм, оформлений у вигляді
блок-схеми;
частина №3 – дві практичні завдання, які передбачають написання невеликих програм.
ДПА включає 2 завдання, які школяр буде виконувати на комп'ютері
Деякі члени уряду пропонують скасувати цей вид ДПА. Однозначне рішення з даного питання ще не прийнято, але учням 2019 року випуску потрібно уважно відстежувати новини — можливо,
вони вже не зможуть записатися на цей іспит. Поки що найпоширенішими мовами нацменшин в Україні є болгарська, молдавська, румунська, польська та угорська. Якщо практика ДПА з мов та літератури
нацменшин залишиться в силі, школярів чекають іспити такого типу:
у формі диктанту – для нього вибирається фрагмент тексту, що відображає проблеми національної
естетики чи етики, що оповідає про знакових особистостей, традиції, звичаї та історичному минулому певного народу. Текст диктанту складається з 120-130 слів, а на його написання виділяють 1
годину;
у формі переказу сучасного публіцистичного тексту, науково-популярної статті або класичного
твору знаменитого автора. Для переказу використовується фрагмент об'ємом 210-240 слів. У процесі роботи учням потрібно показати, що вони знають правила орфографії, вміють розставляти розділові
знаки і можуть дотримуватися логіку переказу. Ця робота складніше диктанту, тому на неї виділяється півтора години;
у формі тестів на розпізнавання, групування і класифікацію мовних одиниць, розуміння їх сенсу,
трансформацію речень і слів у правильну форму. Тести можуть бути як простими (з вибором однієї-трьох вірних відповідей), так і складними (формування логічних пар, відповіді на питання по тексту,
заповнення пропущених місць). На таку форму ДПА також відводиться півтори години.
Друга частина іспиту – перевірка знань з літератури, — може бути представлена в декількох формах (на вибір педагогічного складу навчального закладу):
твір, оформлене у вигляді статті чи рецензії до відомим твором, написаним мовою
нацменшини;
тестовий контроль з одним або кількома вірними відповідями, або записом короткої відповіді. Тести можуть стосуватися біографії письменників і громадських діячів, життєписи історичних постатей, характеристики культурних епох, стилів і художніх напрямків. У кількох завданнях потрібно дати розгорнуту відповідь.